Лекарства, които могат да променят цвета на урината

Проверката на цвета на урината е един от начините за оценка на няколко важни аспекта, свързани с нашето здравословно състояние. Нормалният цвят на урината обикновено е жълтеникав, с различна интензивност на жълт цвят.

Жълтият цвят на самата урина се дължи на наличието на пигмент урохром. Докато нещо, което влияе върху интензивността на цвета на урината, е адекватността на течностите в телата ни. Ако в тялото липсват течности, тогава течността, която ще се отделя чрез урината, също е по -малка, така че интензивността на цвета на отделената урина ще бъде по -тъмна.

Прочетете също: Има протеин в урината, признаци на бъбречни нарушения

Какви фактори влияят върху цвета на урината?

В допълнение към количеството прием на течности, има и други неща, които могат да повлияят на цвета на урината. Заболявания като инфекции на пикочните пътища (UTI), камъни в бъбреците или дори рак на бъбреците могат да причинят червеникава урина, която се дължи на наличието на кръв в урината. Храните също могат да повлияят на цвета на урината, като цвекло, драконови плодове и моркови.

Консумацията на лекарства също може да причини промени в цвета на урината. Понякога тези промени карат пациента да се притеснява и да спре да приема лекарството. Тази промяна обикновено се причинява от цвета на активното вещество на лекарството или неговите метаболити, които се екскретират в урината, така че да повлияе на цвета на урината и това е нормално.

Ето защо, като фармацевт, обикновено информирам пациентите за промени в цвета на урината, които могат да възникнат при консумацията на тези лекарства, с надеждата, че пациентът няма да се изненада и може да продължи лечението.

Лекарства, които могат да променят цвета на урината

Това са лекарства, които могат да повлияят на цвета на урината:

1. Рифампицин

Рифампицин е едно от лекарствата, използвани при лечението на туберкулоза или туберкулоза, както белодробна, така и извънбелодробна туберкулоза. Рифампицин обикновено се прилага заедно с други туберкулозни лекарства, а именно изониазид, етамбутол и пиразинамид.

Рифампицин кара телесните течности, включително урината, да станат червени или оранжеви. В допълнение към урината, обезцветяването може да възникне и в слюнката, потта и дори сълзи. Пациентите, приемащи рифампицин, обикновено се съветват да не носят контактни лещи, тъй като контактните лещи също могат да променят цвета си.

Въпреки че звучи страшно, но това е нещо, което не е опасно. Характерът му също не е постоянен, когато когато се използва лекарството, цветът на телесните течности, включително урината, също ще се нормализира.

Тъй като лечението на туберкулоза изисква висока степен на съответствие с пациентите, това е важно обучение за пациенти с туберкулоза, получаващи рифампицин. Целта е пациентът да не е шокиран и да може да продължи лечението.

2. Витамин В комплекс

Ако Healthy Gang приема мултивитамини, съдържащи витамин В комплекс, тогава обикновено цветът на урината ще бъде много ярко жълт. Това се причинява от един от компонентите в комплекса витамин В, а именно рибофлавин или витамин В2, който е жълт на цвят. Тъй като резултатите от метаболизма на витамин В комплекс се екскретират в урината, урината става ярко жълта при консумация на витамин В комплекс.

Прочетете също: Значението на витамин В комплекс по време на бременност

3. Метронидазол

Метронидазол е антибиотик, който обикновено се използва за лечение на бактериални инфекции, особено в храносмилателния тракт. Макар и рядко, се съобщава, че метронидазол прави урината тъмнокафява като чай.

4. Доксорубицин

Доксорубицин е химиотерапевтично лекарство, което се прилага интравенозно при различни видове рак, като левкемия, рак на гърдата, рак на ендометриума и рак на белия дроб. След прилагане на доксорубицин обикновено ще има промяна в цвета на телесните течности до червеникав. Това също е нормално и ще се върне към нормалното след няколко дни след приема на лекарството.

Ако може да се каже, че промяната в цвета на урината поради консумацията на горните лекарства е безвредна, тогава е различно, ако пациентът приема лекарства, които действат като разредители на кръвта, като варфарин.

В тази ситуация промяната в цвета на урината до червеникав цвят може да показва кървене като страничен ефект на лекарството. Ако това се случи, обикновено лекарството временно се спира или дозата се коригира.

Момчета, има лекарства, които могат да причинят промени в цвета на урината. Повечето от тях са безвредни и имат временен характер, така че консумацията на лекарства може да продължи, освен ако няма други странични ефекти, които причиняват преустановяване на приема на лекарството.

Що се отнася до някои лекарства, като разредители на кръвта, промяната в цвета на урината до червеникав цвят по време на консумация на наркотици всъщност показва страничен ефект, на който трябва да внимавате. Не забравяйте винаги да следите цвета на урината си, когато уринирате, за да следите адекватността на течността и да предотвратите дехидратацията. Здрави поздрави!

Прочетете също: Разпознайте симптомите на диабет от миризмата на урината

Справка:

Промяна в цвета и урината на урината. Harvard Health Publishing (2020).

Рибофлавин. Здравна енциклопедия на Медицинския център на Университета в Рочестър (2020).

Revollo, J., Lowder, J., Pierce, A. and Twilla, J., 2014. Обезцветяване на урината, свързано с метронидазол. Journal of Pharmacy Technology, 30 (2), стр. 54-56.